1.
PENGENALAN
Psikologi
Pendidikan ialah penggabungan bidang psikologi dan pendidikan, iaitu kajian
saintifik terhadap tingkah laku murid dalam situasi pendidikan. Aspek-aspek
psikologi dalam kajian meliputi tingkahlaku murid terhadap segala aktiviti pengajaran
dan pembelajaran dalam situasi bilik darjah. Atan Long (1976) menghuraikan
psikologi pendidikan sebagai sains yang mengkaji tingkah laku pelajar dalam
suasana pembelajaran dalam bilik darjah .Smith ( 1978)menjelaskan psikologi
pendidikan sebagai kajian saintifik terhadap tingkah laku
dalam pendidikan, termasuk prinsip-prinsip dan kaedah pengajaran dan
pembelajaran yang digunakan untuk menyelesaikan masalah pendidikan. Slavin
(1991) menyatakan psikologi pendidikan ialah kajian tentang murid,pengajaran dan
pembelajaran yang mengfokuskan proses -proses pengetahuan kemahiran nilai dan
sikap dialihkan daripada guru kepada murid dalam bilik darjah termasuk aplikasi
prinsip- prinsip psikologi dalam pengajaran .Ilmu psikologi merangkumi
pelbagai topik yang boleh diaplikasikan di dalam berbagai- bagai bidang
khasnya bidang pendidikan seperti pemikiran dan tingkah laku manusia terhadap
pembelajaran.Kebanyakan teori berlandaskan hipotesis yang mengandungi
andaian-andaian berdasarkan daripada perhatian atau pengalaman yang serupa.Hipotesis
merupakan andaian-andaian yang belum dapat dibuktikan, manakala teori merupakan
definisi yang di bentuk daripada kajian saintifik.
Psikologi
pendidikan ialah satu disiplin ilmu yang mengkaji tingkahlaku murid
dnganaplikasi prinsip-prinsip psikologi ke atas segala aktiviti pengajaran dan
pembelajarandalam situasi bilik darjah .Menurut Banks dan Thompson (1995)
psikologi adalah pengetahuan mengenai kajian tingkah laku manusia dan
pendidikan adalah profesion yang mengkaji dan membina metodologi dalam
pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
2.
MASALAH
PEMBELAJARAN
2.1
KESUKARAN DALAM PENYELESAIAN MASALAH MATEMATIK BERAYAT
2.1.1 Definisi
Pengetahuan
matematik boleh dikategorikan dalam lima jenis iaitu fakta, algoritma, konsep,
hubungan antara konsep dan penyelesaian masalah.Penyelesaian masalah merupakan
satu aspek yang sangat penting dan merupakan objektif utama dalam pembelajaran
matematik. Ia
juga merupakan bentuk pembelajaran pada tahap yang tertinggi (Gagne, 1985). Pelajar diharapkan dapat membina pengetahuan dan kemahiran baru melalui proses penyelesaian masalah, menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam kurikulum matematik serta mengaplikasikan pelbagai strategi penyelesaian masalah matematik dalam konteks yang berbeza. Masalah matematik berayat sememangnya merupakan komponen penting dalam kurikulum matematik KBSR. Menurut Lim (1982, dalam Lim Beng Tin, 2000) dalam kajiannya mendapati pelajar menghadapi kesukaran dalam masalah matematik yang dinyatakan dengan perkataan berbanding masalah yang melibatkan simbol dan angka. Kesulitan ini mungkin merupakan sebab
juga merupakan bentuk pembelajaran pada tahap yang tertinggi (Gagne, 1985). Pelajar diharapkan dapat membina pengetahuan dan kemahiran baru melalui proses penyelesaian masalah, menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam kurikulum matematik serta mengaplikasikan pelbagai strategi penyelesaian masalah matematik dalam konteks yang berbeza. Masalah matematik berayat sememangnya merupakan komponen penting dalam kurikulum matematik KBSR. Menurut Lim (1982, dalam Lim Beng Tin, 2000) dalam kajiannya mendapati pelajar menghadapi kesukaran dalam masalah matematik yang dinyatakan dengan perkataan berbanding masalah yang melibatkan simbol dan angka. Kesulitan ini mungkin merupakan sebab
mengapa
mereka kurang berjaya dalam matematik. Menurut artikel yang di tulis oleh David
Tall dan /mohamad Rashidi Razali (1991), kesukaran mempelajari matematik yang
dihadapi oleh pelajar yang kurang berkebolehan (koordinasi proses mental)
adalah lebih tinggi daripada pelajar yang berkebolehan (manipulasi konsep
mental).
Segolongan pelajar yang lemah pula tidak dapat
menterjemahkan soalan yang berbentuk ayat atau maklumat kepada persamaan atau
ketaksamaan matematikk yang betul untuk membuat pengiraan yang selanjutnya.
Dalam mempelajari simbol-simbol, tatatanda dan istilah-istilah matematik, seseorang
pelajar seolah-olah menghadapi sesuatu situasi pembelajaran bahasa asing
(Radatz, 1979). Sebahagian tatatanda matematik telah menimbulkan kesukaran intrinsik.
Terdapat juga pelajar yang tidak memahami kehendak soalan. Maka ini
mengakibatkan mereka menggunakan peraturan-peraturan atau strategi penyelesaian
yang tidak berkaitan dengan kehendak soalan tersebut. Kelemahan daya berfikir
menjadi punca kelemahan pelajar bumiputera dalam matematik. Tidak dapat di
nafikan bahawa mata pelajaran matematik memerlukan kuasa pemikiran kognitif
yang tinggi dan perlu dimiliki oleh pelajar. Juga penguasaan kemahiran
matematik adalah penting bagi pelajar menunjukkan inisiatif sendiri untuk
membuat latihan dan menyelesaikan masalah matematik dari semasa ke semasa.
Bahasa matematik juga menjadi kesulitan kepada pelajar. Bahasa matematik
berbeza dengan bahasa biasa kerana ia mempunyai makna yang tersendiri dan di
gunakan dalam konteks matematik yang tertentu. Di samping itu, banyak istilah
matematik digunakan dalam kurikulum matematik tidak dapat di fahami oleh
pelajar. Kekeliruan tentang istilah merupakan satu masalah yang di hadapi oleh
pelajar yang menyebabkan mereka tidak dapat memahami maksud istilah tersebut.
2.1.2 Ciri-Ciri
Masalah
ini sering dihadapi oleh pelajar sekolah rendah. Pelajar biasanya didapati
kurang berminat untuk mencuba soalan penyelesaian masalah yang dianggap susah.
Sikap negatif ini sering menjadi penghalang kepada pelajar untuk mencapai
kejayaan dalam matematik. Menurut Polya (1957) penyelesaian masalah lazimnya
dikaitkan dengan penggunaan matematik dalam situasi di mana prosedur
penyelesaian tidak begitu nyata atau ketara. Pengajaran matematik di sekolah
lebih menekankan kepada kefahaman konsep dan penguasaan kemahiran. Murid-murid
yang berpencapaian rendah menunjukkan perkembangan yang lambat dalam mendapat
dan menggunakan pelbagai kemahiran matematik. Mereka juga mempunyai keupayaan
yang terhad dalam pencapaian jika di bandingkan dengan rakan-rakan yang sebaya
dengan mereka. Montague (1993) melaporkan bahawa murid yang berpencapaian
rendha menghadapi kesukaran untuk memberi perhatian kepada langkah yang
terlibat dalam pencapaian masalah. Kesukaran ini boleh membawa kepada
ketidakupayaan murid untuk menyelesaiakan masalah yang melibatkan banyak langkah
penyelesaian (multi step). Selain itu, murid yang berpencapaian rendah dalam
matematik juga menghadapi kesukaran mengingat. Ini merupakan ketidakupayaan
murid dalam menguruskan maklumat untuk penyimpanan. Kesukaran mengingat
meghalang murid daripada menyimpan fakta dengan lama. Murid yang mempunyai
masalah pembelajaran juga menunjukkan kesukaran dalam keupayaan visual-ruang.
Mereka menghadapi masalah menulis dalam garis lurus, menggunakan garis nombor
dan menentukan arah (Miller dan Mercer, 1997). Terdapat juga antara mereka yang
menunjukkan kesukaran dalam penggunaan strategi kognitif dan metakognitif
(Miller dan Mercer, 1997). Murid- murid ini menghadapi masalah matematik
menentukan dan memilih strategi yang betul dalam menyelesaikan masalah. Mereka
juga menghadapi masalah menguruskan maklumat, membuat perancangan, membuat
pengesanan terhadap proses penyelesaian masalah dan membuat generalisasi kepada
situasi yang serupa.
2.1.3 Penyebab Kepada
Masalah
Guru-guru
matematik di sekolah sering mengatakan bahawa pelajar menghadapi kesulitan
apabila mereka dikehendaki menyelesaikan masalah matematik berayat berbanding
soalan matematik berbentuk mekanikal. Adalah menjadi persoalan pula sama ada
cara pendekatan yang didapati sama dan dapat membantu pelajar untuk menghadapi
pelbagai penyelesaian masalah dalam kehidupan seharian dan dalam mata pelajaran
matematik. Cabaran ini dapat membantu guru-guru dalam merancang strategi yang
lebih efektif untuk membantu pelajar mengatasi kelemahan mereka dalam
menyelesaikan masalah penyelesaian masalah di samping menarik minat mereka
semula. Jika guru dapat mengenal pasti dan mendiagnos kelemahan pelajar di peringkat
awal maka pemulihan dapat diberikan untuk memperbaiki kelemahan dan seterusnya
dapat membantu pelajar menguasai kelemahan dan membina keyakinan serta minat
mereka terhadap matematik khususnya.
Cara
penyelesaian masalah tidak dapat dihafal seperti sifir atau menyelesaikan
soalan-soalan bentuk mekanis. Ia perlu dilaksanakan secara sistematik dan
berperingkat dengan melibatkan kefahaman konsep asas matematik yang dikuasai di
tahap satu. Salah satu objektif pendidikan matematik sekolah rendah yang
dinyatakan dalam KBSR ialah untuk membolehkan pelajar menyelesaikan masalah
bercerita atau penyelesaian masalah dan penekanan diberi secara menyeluruh bagi
semua tajuk kerana ia merupakan komponen penting dalam Kurikulum Matematik
KBSR. Pelajar-pelajar telah mula didedahkan dengan unsur-unsur penyelesaian
masalah atau masalah matematik berayat pada tahap satu.
Pelajar
dikehendaki memilih operasi tambah, tolak, darab dan bahagi bergantung kepada
arahan soalan yang melibatkan satu langkah penyelesaian sahaja. Kebanyakan
dapat diperhatikan pelajar cukup berminat dalam mengikuti kelas matematik dan
prestasi pencapaian pada tahap satu amat membanggakan dan ia mengambarkan
bahawa mata pelajaran matematik pada saat itu amat menyeronokkan. Tidak lupa
juga penekanan diberikan terhadap aspek kemahiran berfikir secara kreatif dan
kritis yang berteraskan penyelesaian masalah juga dimasukkan dalam sukatan
pelajaran matematik. Pada tahap dua pula pelajar dikehendaki menyelesaikan
masalah yang
memerlukan
lebih daripada satu langkah penyelesaian. Strategi penyelesaian dengan memilih
operasi yang betul sahaja mungkin tidak menepati arahan soalan kerana ia juga
mungkin mempunyai dua langkah penyelesaian untuk menghasilkan penyelesaian yang
sempurna. Maka kebanyakkan keseronokkan tadi akan berubah apabila minat pelajar
mula berkurangan terhadap mata pelajaran matematik yang juga menghantui pelajar
kepada bentuk soalan bertambah sukar bagi mereka. ‘Minat’ di sini bermaksud
tertarik kepada matematik atau merasa ingin memberi perhatian kepadanya.
Prestasi pelajar tahap dua juga kurang memuaskan berbanding dengan
tahap
satu pelajar tersebut. Miller dan Mercer (1997) mengatakan murid yang
menghadapi kesukaran mengingat akan memberi kesan kepada keupayaannya
menyelesaikan masalah berayat dengan cara berikut:
i)
Murid tidak berupaya menyimpan fakta-fakta matematik atau maklumat
baru
ii)
Murid tidak ingat langkah-langkah algoritma
iii)
Murid-murid menunjukkan kelemahan dalam ulang kaji pelajaran
iv)
Murid-murid menghadapi kesukaran menyatakan masa
v)
Murid-murid menghadapi masalah menyelesaikan masalah yang
melibatkan lebih dari satu langkah.
Semua itu memberi kesan
kepada kemahiran pengiraan dan penyelesaian masalah.
3.
KAJIAN KES
Kelemahan
pelajar dalam mata pelajaran matematik sering menjadi tajuk perbincangan setiap
lapisan masyarakat dan menjadi fokus utama media terutamanya semasa keputusan peperiksaan diumumkan.
Rata-rata mengatakan prestasi pelajar dalam menjawab soalan penyelesaian
masalah amat rendah. Program Matematik KBSR bertujuan untuk membimbing pelajar
menguasai kemahiran asas mengira empat operasi
iaitu tambah, tolak, darab dan bahagi. Maka kandungan sukatan matematik
KBSR adalah asas untuk pelajar menangani masalah kehidupan harian di samping
persediaan mengikuti program matematik KBSM, (Mohd Khairuddin Mohd Taib, 1992).
Kemahiran penyelesaian masalah dapat memupuk kemahiran berfikir, dan pelajar
dapat menggunakannya untuk kegunaan harian serta untuk masa depan apabila telah
mahir
atau
menguasainya. Menurut Ng See Ngean (1983), pembelajaran penyelesaian masalah bukan
bergantung kepada cara malahan lebih kepada pembelajaran strategi umum yang mementingkan
latihan dalam pemikiran. Kajian masalah dan kesukaran pelajar peringkat
pengajian tinggi dalam menyelesaikan masalah matematik berperkataan telah
banyak dikaji seperti Clement (1980;1982), Stern (1993), Rudnitsky (1995), Noraini
(1994) dan Hassan (1978). Namun begitu berdasarkan tinjauan yang dilakukan oleh
pengkaji kajian mengenai masalah pelajar di peringkat pengajian tinggi dalam
penyelesaian masalah matematik berperkataan masih kurang diberi perhatian.
Selain itu, masalah matematik berperkataan ini sebenarnya tidak terhad dalam
mata pelajaran matematik sahaja namun ia terdapat juga dalam matapelajaran lain
contohnya kimia, fizik dan sebagainya. Ini kerana subjek-subjek tersebut perlu
menggunakan matematik ketika melalui proses penyelesaian masalah. Kajian ini
memberikan gambaran sebenar kesukaran yang dihadapai oleh pelajar dalam
menyelesaikan masalah matematik berperkataan secara kualitatif.
Menurut Lim (1982,dalam
Lim Beng Tin, 2000) dalam kajiannya mendapati pelajar menghadapi
kesukaran
dalam masalah matematik yang dinyatakan dengan perkataan berbanding masalah
yang melibatkan simbol dan angka. Kesulitan ini mungkin merupakan sebab mengapa
mereka kurang berjaya dalam matematik. “Sebagai satu kajian
sosial, Matematik bukan sahaja membincangkan alat-alat dan tatacara yang
berkaitan dengan sistem-sistem nombor tetapi Matematik itu juga membicarakan
masalah-masalah yang dialami oleh orang semasa cuba memahami dan membuat
penyelarasan yang sesuai dengan semua jenis pengalaman yang
bersabit
dengan kuantiti.” (Frank J. Swetz, Liew Su Tim, 1983).
Ketua
Pengarah Pendidikan Malaysia , Datuk Abdul Rafie Mahat, mengatakan bahawa
pengajaran dan pembelajaran Matematik di sekolah memerlukan kaedah yang sesuai
supaya tidak menimbulkan rasa ‘takut’ di dalam diri pelajar.(Hairulazim,2002).
Oleh itu, guru perlu bijak menggunakan kreativitinya serta inovatif dalam
menyampaikan isi pengajaran terutamanya tentang penyelesaian masalah agar dapat
mewujudkan suasana pembelajaran yang efektif dan kondusif.
Kemahiran kognitif
pelajar perlu dijana dengan baik agar mereka dapat menggunakan kemahiran yang
sedia ada untuk menyelesaikan masalah Matematik. Menurut Radatz (1979),
perwakilan menggunakan simbol-simbol, tatatanda dan istilah-istilah Matematik
merupakan ‘bahasa asing’ kepada pelajar kerana mereka perlu menghafal dan
memahami simbol yang jarang digunakan dalam kehidupan mereka seharian.
Matematik adalah mata
pelajaran yang abstrak, maka pembentukan sesuatu konsep matematik tidak akan
berjaya dengan kaedah penghafalan sahaja. Masalah sebegini mungkin tidak akan
dihadapi oleh pelajar yang berada pada aras kebolehan yang tinggi. Namun bagi
para pelajar ang berada pada aras kebolehan yang rendah,
mereka
merasakan Matematik ini adalah sukar untuk dikuasai dan membosankan (Mohd
Salahuddin Salleh, 2006). Stanic dan Kilpatrick, (1989), NCTM, (1989)
mengatakan bahawa mendekati matematik melalui penyelesaian masalah dapat
mencipta konteks yang mensimulasikan kehidupan nyata dan kerana matematik
daripada memperlakukannya. Penyelesaian masalah menjadi fokus utama dalam
matematik kerana, mereka berkata, itu meliputi kemahiran dan fungsi yang
merupakan bahagian penting dari kehidupan sehari-hari.
Kajian
menunjukkan murid sekolah rendah belum berupaya menyelesaikan masalah matematik
berayat walaupun mereka menguasai kemahiran menjalankan operasi secara prosedural
(Mokhtar et al., 2001; Third International Mathematics and Science Study [TIMSS],
1999; Fatimah, 1999; Hassan, 1998; Mohd. Daud et al., 1997). Fenomena ini nampaknya
secocok dengan kajian di luar negara seperti Verschaffel et al. (1999), Bransford
et al. (1996), dan Hegarty et al. (1995) yang mendapati masalah matematik berayat
menimbulkan banyak kesukaran dan kesilapan di kalangan murid peringkat awal persekolahan.
Mayer (1985, 1987)
mengusulkan empat peringkat yang harus dilalui oleh seseorang individu semasa
penyelesaian masalah iaitu (1) menterjemahkan masalah, (2) mengintegrasi
masalah, (3) merancang dan mencari strategi, dan (4) melaksanakan penyelesaian.
4.
TEORI PEMBELAJARAN
KONSTRUKTIVISME
Menurut
faham konstruktivis pengetahuan merupakan konstruksi (bentuk) dari orang yang
mengenal sesuatu (skemata). Pengetahuan tidak boleh dipindahkan dari guru
kepada orang lain, kerana setiap orang mempunyai skema sendiri tentang apa yang
diketahuinya. Pembentukan pengetahuan merupakan proses kognitif di mana terjadi
proses asimilasi dan akomodasi untuk mencapai suatu keseimbangan sehingga
terbentuk suatu skema yang baru.
Seseorang yang belajar itu bererti membentuk pengertian atau pengetahuan
secara aktif dan terus-menerus (Suparno, 1997).
Kontruksi
bererti bersifat membangun, dalam konteks falsafah pendidikan, Konstruktivisme
adalah suatu upaya membangun tata susunan hidup yang berbudaya
moden.Konstruktivisme merupakan landasan berfikir pembelajaran konstektual
iaitu pengetahuan dibangun oleh manusia sedikit demi sedikit, yang hasilnya
diperluas melalui konteks yang terbatas. Pengetahuan bukanlah seperti fakta-fakta,
konsep, atau kaedah yang siap untuk di ambil dan di ingat. Manusia harus
mengkontruksi pengetahuan itu dan memberi makna melalui pengalaman nyata.
Menurut
Mahmud (2001, dalam Zainal Abidin Bin
Zainuddin & Afrinaleni Binti Suardi, 2008 ), adalah perlu aktiviti-aktiviti
pengajaran dan pembelajaran dengan kaedah yang sesuai dapat digunakan
dikalangan murid-murid yang lemah bagi menarik minat mereka dalam matapelajaran
matematik. Dengan adanya maklumat ini juga dapatlah guru mengubahsuai kaedah
pengajaran dan pembelajaran mereka agar pelajar dapat mempelajari matematik
dengan lebih seronokdan bermakna . Kaedah Konstruktivisme
memainkan peranan yang penting dalam pengajaran dan pembelajaran matematik,
khususnya di sekolah menengah. Untuk membantu murid membina konsep atau
pengetahuan baru, guru perlu mengambil kira struktur kognitif yang sedia ada
pada mereka. Apabila maklumat baru telah disesuaikan dan diserap untuk
dijadikan sebahagian daripada pegangan kuat mereka, barulah bentuk baru tentang
sesuatu ilmu pengetahuan dapat dibina. Proses ini dinamakan Konstruktivisme.
Beberapa ahli konstruktivisme berpendapat bahawa pembelajaran bermakna bermula
dengan pengetahuan atau pengalaman sedia ada murid. Manakala Nik Azis Nik Pa (
1999 ) menerangkan bahawa Konstruktivisme adalah tidak lebih daripada satu
komitmen terhadap pandangan bahawa manusia membina pengetahuan sendiri. Ini
bermakna sesuatu pengetahuan yang dipunyai oleh seseorang individu adalah hasil
daripada aktiviti yang dilakukan oleh individu tersebut, dan bukan suatu
maklumat atau pengajaran yang diterima secara pasif dari luar. Rutherford dan
Algren berpendapat bahawa murid mempunyai idea mereka sendiri tentang hampir
semua perkara sama ada betul atau salah.Jika kefahaman dan pandangan diabaikan
dan tidak diatasi, kefahaman atau kepercayaan asal mereka itu akan tetap kekal
walaupun dalam peperiksaan , mereka memberi jawapan seperti yang dikehendaki
oleh guru. John Dewey menguatkan lagi teori konstruktivisme dengan mengatakan
bahawa pendidik
cekap
harus melaksanakan pengajaran dan pembelajaran sebagai proses menyusun atau
membina
pengalaman
secara berterusan. Beliau juga menekankan kepentingan penyertaan murid di dalam
aktiviti
pengajaran dan pembelajaran.
4.1
Scaffolding
Scaffolding merupakan pemberian
sejumlah bantuan kepada pelajar pada tahap awal pembelajaran, kemudian
mengurangi bantuan dan memberikan kesempatan untuk mengambil alih tanggung
jawab yang semakin besar setelah ia dapat melakukannya (Slavin, 1997). Scaffolding merupakan bantuan yang diberikan
kepada pelajar untuk belajar dan memecahkan masalah. Bantuan tersebut dapat berupa petunjuk,
dorongan, peringatan, menguraikan masalah ke dalam langkah-langkah pemecahan,
memberikan contoh, dan tindakan-tindakan lain yang memungkinkan pelajar itu
belajar sendiri. Ini merupakan teknik yang digunakan oleh seseorang yang
memiliki kemahiran yang lebih untuk membantu seseorang yang kurang
berpengetahuan. Pembelajaran dengan bantuan scaffolding memberi manfaat kepada
pelajar yang lemah. Pendekatan melalui scaffolding memberi dua sumbangan, iaitu
is menjadikan pelajar berminat untuk melibatkan diri dalam tugasan dengan
efektif sehingga Berjaya. Pelajar dapat mengembangkan aktiviti-aktiviti dan
pengalaman-pengalaman pembelajaran serta meningkatkan kadar keupayaan
pembelajaran yang perlu di capai. Sumbangan kedua ialah ia dapat mengembangkan
prestasi dan zon perkembangan proksimal pelajar. Zon perkembangan proksimal
yang disarankan oleh Vygotsky menghubungkan perbezaan antara apa yang boleh
dipelajari oleh pelajar tanpa bantuan dengan apa yang boleh dipelajari dengan
bantuan guru atau rakan sebaya yang berkebolehan. Menurut Hartman (2002),
tujuan guru mengajar berpandukan scaffolding adalah untuk pelajar menjadi
seorang penyelesai masalah dan individu pembelajar yang bebas. Pendekatan ini
mnejurus kepada konstruktivisme sosial yang disebut pendekatan konstruktivisme
sosial. Pendekatan konstruktivisme sosial
memandang kebenaran matematik tidak bersifat tepat dan mengidentifikasi matematik
sebagai hasil dari pemecahan masalah dan pengajuan masalah (problem posing)
oleh manusia (Ernest, 1991). Dalam
pembelajaran matematik, Cobb, Yackel dan Wood (1992) menyebutnya dengan konstruktivisme sosio
(socio-constructivism), pelajar berinteraksi dengan guru, dengan pelajar
lainnya dan berdasarkan pada pengalaman tidak formal pelajar mengembangkan strategi-strategi untuk memberi respon kepada masalah yang diberikan. Pendekatan ini sesuai
dengan masalah pembelajaran yang di hadapi pelajar. Menurut Roslina Radzali
(2007) kepercayaan pelajar yang naive tentang ciri penyelesaian
masalah perlu diperbetulkan. Pelajar perlu diberi kesedaran, bimbingan dan
pengalaman bahawa memahami konsep yang mendasari masalah adalah penting untuk
berjaya dalam penyelesaian masalah matematik. Pelajar perlu diberikan
pendedahan melalui latihan, supaya
mereka melihat masalah yang hendak
diselesaikan dari sudut prinsip asasnya dan tidak melihat masalah secara
permukaan. Kesedaran mesti diberikan kepada pelajar bahawa tidak ada satu
prosedur khusus tertentu, langkah demi langkah yang boleh menyelesaikan semua
masalah matematik. Oleh itu menyemai kepercayaan yang betul tentang ciri
penyelesaian masalah matematik adalah penting. Pendedahan kepada pelajar bahawa
penyelesaian masalah matematik adalah melalui kefahaman yang jelas terhadap
situasi masalah yang hendak diselesaikan, membuat gambaran mental dan
kemudiannya membina perwakilan bagi masalah tersebut, mesti diamalkan.
4.2
Pembelajaran Koperatif
Kerja dalam kumpulan adalah sesuai
bagi murid yang mempunyai masalah pembelajaran seperti ini iaitu seperti tutor
rakan sebaya dan pembelajaran koperatif. Ahli dalam kumpulan berkongsi maklumat
dan bertanggungjawab dengan membantu satu sama lain (Meese, 2001;Rivera,1996).
Pembelajaran koperatif memberi peluang kepada murid untuk mendekati sesuatu
masalah dengan pelbagai cara (Effandi, 2003). Bagaimanapun, kerja kumpulan
haruslah terancang dan guru perlu banyak membantu. Guru tidak boleh membiarkan
murid begitu sahaja. Pembelajaran
kooperatif telah menjadi salah satu pembaharuan dalam pergerakan refomasi
pendidikan. Pembelajaran kooperatif sebenarnya merangkumi banyak jenis bentuk
pengajaran dan pembelajaran. Asasnya ia menggalakkan pelajar belajar
bersama-sama dengan berkesan melalui pembentukan kumpulan yang homogen seperti
dalam pendidikan inklutif. Ianya boleh digunakan oleh pelbagai kumpulan umur
dan dalam pelbagai mata pelajaran.Pembelajaran koperatif dilaksanakan secara
kumpulan kecil supaya pelajar-pelajar dapat berkerjasama dalam kumpulan untuk
mempelajari isi kandungan pelajaran dengan pelbagai kemahiran sosial. Secara
dasarnya, pembelajaran kooperatif melibatkan pelajar bekerjasama dalam mencapai
satu-satu objektif pembelajaran (Johnson & Johnson, 1991). Pembelajaran
jenis ini juga merujuk kepada kaedah pengajaran yang memerlukan murid dari
pelbagai kebolehan bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk mencapai satu
matlamat yang sama (Slavin, 1982). Sasaran adalah tahap pembelajaran yang
maksimum bukan sahaja untuk diri sendiri, tetapi juga untuk rakan-rakan yang
lain. Lima unsur asas dalam pembelajaran koperatif adalah (1) saling bergantung
antara satu sama lain secara positif (2) saling berinteraksi secara bersemuka
(3) akauntabiliti individu atas pembelajaran diri sendiri (4) kemahiran
koperatif, dan (5)pemprosesan kumpulan.
Terdapat beberapa kaedah
pembelajaran koperatif seperti (1)
Kaedah Jigsaw II, (2) Kaedah STAD, (3) TAI (Team Assisted
Individualization). Untuk menyelesaikan masalah pembelajaran ini, ketiga-tiga
kaedah ini boleh di gunakan.
4.2.1. Kaedah Jigsaw II
Dalam kaedah ini, setiap ahli
kumpulan menjadi ‘juru’ dalam sub-unit sesuatu topik. Setelah masing-masing
memahami bahagian masing-masing, setiap ‘juru’ mengajar pula kepada ahli
kumpulan yang lain. Soal-jawab atau perbincangan yang berlaku semasa proses ini
membolehkan ‘juru’ dan ahli sama-sama memikirkan pembentangan yang diberi, ini
meningkatkan pemahaman dan ingatan. Selain dari itu, kaedah ini juga memberi
peluang kepada pelajar yang kurang cemerlang dan mengajar mereka untuk menjadi
‘juru’ dan mengajar mereka yang mempunyai prestasi akademik lebih baik
daripadanya, secara tidak langsung meningkatkan keyakinan diri mereka dalam
subjek Matematik terutamanya dalam masalah penyelesaian masalah ini.
4.2.2 Kaedah STAD
STAD merupakan akronim bagi Student
Teams Achievement Divisions. Pembelajaran dalam kumpulan kecil dilakukan bagi
sesuatu topik. Kaedah perbincangan ini boleh menggunakan kaedah Jigsaw II atau
pendekatan lain. Selepas itu kuiz bertulis secara individu akan diberikan untuk
menguji pemahaman pelajar. Setiap pelajar akan mendapat markah individu,
peningkatan kemajuan yang ditunjukkan oleh setiap pelajar akan dikira dengan
mengambil markah terbaru dan ditolak dengan purata markah pelajar itu sendiri.
Perbezaan markah individu akan dikumpulkan untuk menjadi markah kumpulan. Di
sebabkan markah kumpulan diperolehi berdasarkan peningkatan ahli kumpulan, ahli
kumpulan akan saling bekerjasama supaya mendapat markah yang maksimum. Kaedah
ini juga sesuai dalam mengatasi masalah ini kerana ia akan menimbulkan minat
kepada para pelajar untuk menyelesaikan masalah.
4.2.3. TAI
TAI( Team Assisted
Individualization) dibentuk dengan menggabungkan antara motivasi dan insentif kepada kumpulan. Program yang diberikan
mestilah bersesuaian dengan kemahiran yang dipunyai oleh setiap pelajar.
Pelajar dalam setiap kumpulan mestilah terdiri daripada pelajar yang mempunyai
keupayaan yang berbeza-beza. Ahli kumpulan yang bekerja secara berpasangan akan
bertukar-tukar helaian jawapan kerja yang telah dibuat. Ahli kumpulan
bertanggungjawab memastikan rakan-rakan dalam kumpulan bersedia untuk menduduki
ujian akhir setiap unit. Skor mingguan yang diperolehi oleh kumpulan akan di jumlahkan
, kumpulan yang melebihi skor yang ditetapkan akan diberikan sijil. Kaedah ini
sekaligus akan meningkatkan nilai motivasi dalam diri murid dalam mempelajari
subjek ini.
5.
PENUTUP
Secara kesimpulannya, dengan sistem
pembelajaran matematik yang menekankan penghafalan dan dengan bebanan latihan
yang tidak difahami oleh pelajar membuatkan mereka tercicir dalam pembelajaran.
Justeru ianya membuatkan minat mereka untuk terus belajar semakin kabur.
Pelajar seringkali membuat berbagai andaian apabila mereka cuba memahami
sesuatu pelajaran yang cuba di sampaikan oleh guru mereka dan adakalanya
andaian mereka salah. Ia bermaksud pembentukan konsep yang berlaku di dalam
fikiran mereka adalah berbeza dengan hasrat yang ingin dicapai oleh pendidik.
Menurut Mohd Salleh Abu (1991), seseorang pelajar yang tidak menunjukkan
penguasaan konsep dan kemahiran matematik akan menghadapi masalah pemahaman
dalam matematik. Menurut Wong Khoon Yoong (1987), kebolehan matematik yang
lebih tinggi adalah bergantung kepada kebolehan yang lebih rendah, iaitu dalam
bentuk hiraki. Ramai pelajar tidak dapat menyelesaikan masalah atas sebab-sebab
tiada penguasaan konsep yang sebenar atau berlakunya kesalahfahaman konsep.
Laporan Cockroft (1982), sesuatu
pelajaran matematik yang baik lagi efektif harus mengandungi unsur - unsur
seperti eksposisi atau penyampaian isi pelajaran oleh guru, perbincangan antara
pelajar dan guru serta perbincangan antara pelajar itu sendiri. Di samping itu pelajaran
itu juga seharusnya mempunyai kerja praktik yang sesuai, latih tubi bagi
kemahiran asas, aktiviti penyelesaian masalah dan aktiviti menyelidiki pelbagai cara penyelesaian masalah matematik.
Dewey (1859) melalui bukunya “The
School and Society” (1899) dan “The Child and The Curriculum” (1902) telah
menyatakan bahawa asas pengajaran berbentuk pembentukan kefahaman yang banyak mempengaruhi pendidikan
masa kini baik dari segi teori mahupun dari
segi praktiknya. Oleh yang demikian,
pedagogi yang betul ialah dengan menyedari pelbagai pemasalahan yang mungkin
timbul dan bagaimana menggunakan daya kreatif untuk menyediakan pelbagai
peluang pembelajaran untuk menangani cabaran yang mendatang.
Menurut Webb (1989 dalam Tengku Shariffah bt Tuan Yusof 2004), pengaruh guru terhadap pembelajaran
adalah besar maknanya, oleh itu pengetahuan guru dalam merancang strategi
pengajaran dengan baik amat perlu. Mengikut kajian yang telah dibuat ke atas
pelajar rata-rata menunjukkan bahawa mereka tidak mampu fahami soalan, tidak
tahu merancang strategi dan sudah tentu tidak tahu melaksana strategi.
Pembelajaran adalah suatu proses yang aktif. Pelajar perlu membina skim-skim
matematik berasaskan penggunaan kalkulator atau pengalaman sendiri. Selain itu
pelajar juga perlu di beri peluang berbincang dan bertukar-tukar fikiran semasa
menyelesaikan masalah.
Matematik itu mudah....(^_^)
ada rujukan x?
ReplyDeletePenulisan yang sangat membantu dan membuka minda seorang guru matematik seperti saya iaitu dlm usaha saya mendekati pelajar bermasalah dlm. kefahaman dan kemahiran matematik. Mohon share,sebagai rujukan saya dlm. penyeleidikan. Terima kasih.
ReplyDeleteblh tak saya nak share article nie?
ReplyDelete